دوشنبه ٠٢ مرداد ١٣٩٦
ساعت
اوقات شرعی
تقویم
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 130
 بازدید امروز : 79
 کل بازدید : 13973
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/1719
برنامه تحول نظام اداری

10برنامه تحوّل در نظام اداری

10برنامه تحوّل در نظام اداری که نشئت‌گرفته از متن سیاست‌های کلّی نظام اداری ابلاغی مقام معظّم رهبری، سند چشم‌انداز، لایحه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در چارچوب سیاست‌های کلّی دولت خدمت‌گزار است، بر آن است تا با توانمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور و تربیت مدیران و کارشناسان کارآمد و تحوّل‌آفرین طرحی نو دراندازد و در توسعه یکپارچه کشور نقش مؤثّرتری را ایفا کند. اصلاح نظام اداری و مدیریت دولتی دربرگیرنده تلاشی نظام‌مند و یکپارچه است؛ به‌گونه‌ای که از طریق آن می‌توان تغییرات مؤثّری در نظام اداره عمومی پدید آورد و توان آن را برای رسیدن به پیشرفت ملّی افزایش داد. از این رو تحوّل در نظام اداری و مدیریت دولتی یا به تعبیری متناسب و شایسته‌کردن آن، ضرورتی حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است. 

بدیهی است اجرا و عملیاتی‌کردن برنامه‌ها نیاز به عزم، اراده، مشارکت و همکاری مدیران و کارکنان همه دستگاه‌های اجرایی کشور دارد تا بتوانیم با اتّکا به حمایت، هدایت و آموزش فراگیر، اقدامات پیش‌بینی‌شده را از قوّه به فعل درآوریم و شاهد تغییر رفتار، عملکرد و بهره‌وری بالای دستگاه‌های اجرایی کشور باشیم.

 

محورها :

 

الف) الزامات تحوّل 

§        ایجاد باور، اعتقاد و انگیزه در مدیران سطوح مختلف 

§        آگاهی مدیران به ظرفیت‌ها، قوانین و برنامه‌های تحوّل 

§        بهره‌مندی مدیران از اختیارات و منابع لازم برای اجرای برنامه 

§        برقراری نظام مدیریت عملکرد و ایجاد سیستم تشویق و ترغیب 

 

ب) برنامه‌ها 

١- استقرار دولت الکترونیک (موضوع ماده ٣٨ و ٤٠ قانون مدیریت خدمات کشوری): ارائه و ایجاد پایگاه‌های ارائه خدمات و اطّلاعات، ارتباط و تعامل دوسویه دولت با مردم، رسیدگی به شکایات مردم، ارزیابی عملکرد فرایندها و سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات. 

٢- عدالت استخدامی و نظام پرداخت: برگزاری آزمون در همه استخدام‌های دولتی و ایجاد فرصت‌های یکسان، توزیع و تخصیص مجوّزهای استخدامی با اولویت مناطق کمترتوسعه‌یافته، استانداردسازی شرایط جذب و تصدّی مشاغل. 

٣- سامان‌دهی نیروی انسانی: 

واگذاری تصدّی‌های دولت با اولویت واگذاری امور به تعاونی‌ها (موضوع ماده١٣ قانون مدیریت خدمات کشوری)، انتقال کارکنان به بخش غیردولتی (موضوع ماده١٨ قانون مدیریت خدمات کشوری)، انتقال به سایر واحدهای همان دستگاه، بازخرید سنوات خدمت، موافقت با مرخّصی بدون حقوق، انتقال به بخش دولتی دارای مشاغل حاکمیتی، انجام وظیفه در بخش غیردولتی به شکل مأمور، حمایت از بخش خصوصی (موضوع ماده ٢٢ و ٢٤ قانون مدیریت خدمات کشوری). 

٤- تمرکززدایی:

انتقال کارمندان، سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسّسات آموزشی و پژوهشی از تهران به شهرستان‌ها، توجّه به مناطق محروم و دورافتاده، تفویض اختیار امور اداری و استخدامی به استانداران سراسر کشور (موضوع بخش‌نامه شماره ٦٥٣٦٥-44185 مورّخ ٢٣/٣/١٣٨٩ ریاست‌جمهوری)، منع هر گونه استخدام و انتقال به تهران. 

٥- افزایش بهره‌وری و استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد (موضوع ماده ٨١، ٨٢ و ٨٣ قانون مدیریت خدمات کشوری):

تعیین قیمت تمام‌شده فعّالیت‌ها و خدمات و محصولات (موضوع ماده ١٣ و ١٦ قانون مدیریت خدمات کشوری)، تعیین شاخص‌های هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات، اجرای ماده٨٢ قانون مدیریت خدمات کشوری (موضوع استقرار نظام مدیریت عملکرد در سطح تمامی دستگاه‌های اجرایی)، تعیین جایگاه و میزان پیشرفت کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، 

٦- سلامت اداری:

تقویت قانونگرایی و پاسخ‌گویی یکسان به عموم مراجعان و تکریم آن‌ها، اعمال نظارت و کنترل و خفظ روابط سالم کارمند در انجام وظایف محوّله و جلوگیری از ضرر و زیان دولت و بیت‌المال (موضوع ماده ٩٠، 91 و 92 قانون مدیریت خدمات کشوری)، برخورد با افراد حقیقی و حقوقی رشوه‌دهنده به کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ارسال پرونده آن‌ها به مراجع قضایی. 

٧- اصلاح ساختار و فرایندها:

سامان‌دهی، طرّاحی و تنظیم تشکیلات دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده٣٣ قانون مدیریت خدمات کشوری)، کوتاه‌کردن مراحل انجام کار و سلسله‌مراتب اداری در سطح عمودی و افقی مدیریتی، اصلاح ساختار تفصیلی دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده٣١ قانون مدیریت خدمات کشوری)، اصلاح فرایندها و روش‌های انجام کار با رویکرد اتوماسیون اداری (موضوع ماده ٣٦ و ٣٧ قانون مدیریت خدمات کشوری).


٨- توانمندسازی و آموزش فرهنگی و تخصّصی منابع انسانی:

متناسب‌سازی دانش، مهارت و نگرش کارکنان دولت با شغل مورد نظر در قالب نظام آموزش جدید (موضوع ماده٥٨ قانون مدیریت خدمات کشوری)، ایجاد ارتباط میان ارتقای کارمندان و مدیران با آموزش و بهره‌مندی از امتیازات آن، سامان‌دهی بورس‌ها و دوره‌های آموزشی داخل و خارج برای کارکنان دولت (موضوع ماده٦٠ قانون مدیریت خدمات کشوری)، ارائه آموزش‌های فرهنگی به مدیران و کارشناسان. 

٩- تقویت مدیریت و توان کارشناسی کشور و ارتقای روحیه خودکنترلی در کارها:

اعطای اختیارات لازم به مدیران برای اعمال مدیریت بر واحدهای تحت پوشش بر اساس حجم فعّالیت‌ها و خدمات و قیمت تمام‌شده آن‌ها، استفاده از خدمات مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی مؤسّسات دولتی و خصوصی تأییدصلاحیت‌شده برای انجام خدمات مشاوره‌ای، ایجاد سازوکار مناسب برای جلب مشارکت کارمندان و بهره‌مندی از فکر و اندیشه و خلاقیت آنان در تصمیم‌گیری‌ها (موضوع ماده٢٠ قانون مدیریت خدمات کشوری)، تربیت مدیران کارآمد، ارزش‌مدار و استقرار نظام شایستگی و ایجاد ثبات در خدمت مدیران (موضوع ماده٥٤ قانون مدیریت خدمات کشوری)، ایجاد بانک اطّلاعات مدیران و حفظ سرمایه‌های انسانی و شناسایی افراد واجد شرایط (موضوع ماده٥٥ قانون مدیریت خدمات کشوری).

١٠- خدمات‌رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع:

آشناکردن مردم با حقوق و تکالیف خود با هدف استفاده مناسب از خدمات دستگاه‌های اجرایی، استانداردسازی خدمات ارائه‌شده به مردم (موضوع ماده ٢٦ و ٢٧ قانون مدیریت خدمات کشوری)، تأثیرگذاری رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد کارکنان و مدیران در ارتقا و انتصاب (موضوع ماده٢٨ قانون مدیریت